Húsz éves a hibridhajtás

A Toyota full hibrid hajtását három, egymással összekapcsolt részegység alkotja: benzinmotor, elektromotor és akkumulátor. A rendszer működésének kulcsa az energiaáramlás összehangolása e három berendezés között. Az elektromotor energiát nyer vissza a fékezésből, egyenletes menetsebesség mellett pedig az akkumulátorhoz továbbítja a fölösleges energiát, hogy az később felhasználható legyen – például akkor, amikor az autó egy forgalmi dugóban araszolgat. Így az akkumulátort sosem kell külön feltölteni, és az üzemanyag-fogyasztás a lehető legalacsonyabb marad.

 

toyota hibrid hajtás

A teljesen új hajtásképlet példátlan népszerűséget tudhat maga mögött. A legfrissebb adatok alapján az idei év harmadik negyedére már a bűvös 11 millió darabos eladási darabszámot is sikerült átlépni. A siker persze nem egyiknapról a másikra érkezett. Több mint húsz évnyi kemény fejlesztő munka eredménye.
A Toyota 1997-ben rántotta le a leplet a Priusról, a világ első sorozatgyártású hibrid családi járművéről. Az azóta eltelt húsz évben a vállalat hibrid technológiája az autóipar egyik leginkább meghatározó fejlesztésének bizonyult, ami még hosszú évekre iránymutatónak bizonyulhat az autóiparban.
A kiemelt jelentőségűként kezelt G21 névre keresztelt projekt keretében született meg az az úttörő koncepció, amely 1995 őszén prototípusként, két évvel később pedig már sorozatgyártású modellként: a legelső generációs Priusként öltött testet.
A modell gyártása első évében 50 000 példányban talált gazdára, sikerei láttán pedig a Toyota egyre több (kezdetben főleg japán belpiacos) modelljébe építette be a THS (Toyota Hybrid System) névre keresztelt hajtásláncot.
Az ezredforduló környékén a Toyota vezetősége úgy döntött, hogy a japán piacon tapasztalható sikereket látva elkezdi a hibrid modellek globális értékesítését. 2003 szeptemberében bemutatkozott a dizájnjában, funkcionalitásában és hajtási rendszerében egyaránt jóval fejlettebb, második generációs Prius, és ezzel végképp elindult világhódító útjára az úttörő modell és vele a hibrid technológia. Időközben a Toyota luxusmárkája, a Lexus is adoptálta a benzin-elektromos hajtásláncot és 2005-ben bemutatkozott a világ első hibridhajtású luxusmodellje az RX 400h, majd 2006-ban a márka egyik legfontosabb globális modellje, a Camry is megkapta ezt a hajtásláncot.
A legfrissebb adatok szerint a világon eddig eladott több mint 11 millió Toyota és Lexus hibrid modell nyolcvanmillió tonnával csökkentette a járművek C02-kibocsátását.

 

Forrás: autoblog.hu, tesztelok.hu, toyota.hu