100 éve ilyen elektromos autóval járt Henry Ford felesége

Napjainkban érdeklődéssel kísérjük az elektromos autók gyors terjedését. Kimutatások, statisztikák készülnek arról, hogy mely szegmensekben milyen ütemben nőttek az eladások. Érdekes dolog ez, ha arra gondolunk, hogy száz évvel ezelőtt teljesen természetes volt, hogy villanyhajtással is lehet közlekedni.

Az első, tömeggyártásra alkalmas elektromos autót Thomas Parker építette 1884-ben, Londonban. Ehhez speciális, nagyteljesítményű, újratölthető akkumulátorokat is megtervezett. Az első, üzletileg is sikeres autó a Henry G. Morris és Pedro G. Salom által 1894-ben tervezett Electrobat volt.

Az elektromos hajtás a XIX. század vége, illetve a XX. század elején népszerű megközelítésnek számított, mivel az ilyen gépjárművek használata kényelmesebb és könnyebb volt, mint az akkori robbanómotoros autóké.

elektromos autó 1915

Clara Ford például egyáltalán nem volt hajlandó felülni a férje, Henry Ford gyárában készült világhírű T-modell autókra. Akkoriban a nők többsége irtózott a benzines meghajtástól, és nekik nagyobb nehézséget okozott kurblival beindítani a motort. Az elektromos autók megbízhatóbbak voltak a benzinesnél.  Nem robbantak vagy gyulladtak fel, ráadásul a vásárláshoz szépen felöltözött hölgyek ruháját kevésbé veszélyeztette az olaj és a zsír. A Clara Ford által használt autót a Detroit Electric gyártotta, és egy töltéssel körülbelül 130 kilométert lehetett megtenni, nagyjából 32 kilométer per órás végsebességgel. New Yorkban több ezer ilyen autót használtak 1905 és 1915 között, és a városban töltőállomások is voltak, hogy némi energiát juttassanak az akksikba, amíg a hölgyek a boltokban válogatnak.

Az első hivatalos szárazföldi sebességrekordot is elektromos autóval állították be. 1898. december 18-án a francia Gaston de Chasseloup-Laubat egy Jeantaud elektromos autó volánja mögött ülve érte el a nem mindennapi, 63,15 km/h sebességet a Párizstól néhány kilométerre fekvő Archéres-ben. A sikernek nem örülhetett sokáig, mert négy hónappal később a belga Camille Jenatzy elektromos autójával nála is gyorsabbnak bizonyult, 105,9 km/h-ra javítva a rekordot.

Már 1894-ben, Franciaországban megszületett a mai Forma–1-es autókban használt KERS elődje, melyet Louis Antoine Krieger talált fel, aki a fékezéskor felszabaduló energiát egy külön akkumulátorban tárolta, amit később fel lehetett használni a motor hajtásához.

Az elektromos autók terjedésének többek közt az vetett véget, hogy ezeket a modelleket eléggé nőiesnek tartották. Az áruk is elég magas volt, a Detroit Electric autói akkori árfolyamon 2650 dollárba kerültek, miközben egy Ford T-modell csupán 390 dollár volt 1915-ben. Az utolsó szöget az ütötte be a villanyautózás koporsójába, hogy 1912-ben megjelent az első elektromos indítómotor egy Cadillacben. Ennek hála nem kellett többé kurblizni, és a nők is kényelmesen el tudták indítani a benzines autókat.

elektromos autó 1915



forrás: alternativenergia.hu, index.hu, player.hu/techauto