
A Hyundai/Kia páros az 1980-as években még csak egy kis mellékszereplő volt az európai piacon. Aztán egyre több, egyre jobb modell jelent meg a vállalat csoport kínálatában is az ezredfordulón, már volt olyan Frankfurti Autószalon, ahol valamennyi német gyártó vezetője látogatást tett a standjukon, alaposan leellenőrizve az akkor már komoly konkurenciának számító dél-koreai termékeket. És nem sokkal később már arra is jutott pénz és energia, hogy olyan szegmensben a németek után eredjenek, mint a GT, azaz a nagy túraautók mezőnye.
Így született meg a GT koncepció autó, amely olyan sikeres fogadtatásra talált, hogy nemsokára Stinger néven megjelent a sorozatgyártású verzió is. Már a névválasztás is sokat mondó, hisz az autó formájában és menetteljesítményében is közel áll egy rakétához, de az angol szó eredeti verziója is beszédes, csípős, fájdalmas ütés. Ugyan a Stinger nem váltotta meg a világot, de mély nyomot hagyott a maga szegmensében, elsősorban a tengerentúlon, de Európában és hazánkban is jól fogytak ezek a modellek, bár mára csak hírmondónak van jelen a piacon, mert átvette szerepét a villanyautó flotta, házon belül az EV6 GT.
De ha visszanézünk a történet elejére, fontos momentum volt, hogy 2014 végén csatlakozott a BMW-t elhagyva Albert Biermann a Kiához nem titkolva, hogy olyan modellek készüljenek, amelyek méltó ellenfelei lehetnek a nagy német hármasnak (Audi, BMW, Mercedes-Benz). Biermann mellett aztán érkeztek többen is pont ezektől a márkáktól erősítve a Frankfurtban felépített design csapatot. Mellesleg ennek az újhullámos Kia csapatnak több magyar tervező mérnök is tagja. Mielőtt meghatározták volna a Stinger végleges formai paramétereit, tanulmányozták a versenytársakat is. A Stinger 2905 mm-es tengelytávja jelentősen hosszabb, mint az Audi A4-é, a BMW 4-es Gran Coupe-é, az Infiniti Q50-é és a Lexus IS-é, sőt lekörözi a Lexus GS-t és a Mercedes-Benz CLS-t is. A teljes hossz (4830 mm) és a szélesség (1870 mm) ugyancsak több a szegmens szereplőinél, így rendkívül tágas a belső. A Stinger csomagtere is sok versenytársáénál nagyobb, elegendő a hely az utasok poggyászainak, golf táskáknak, és elérhető a komfortos Smart Trunk funkció, azaz a villanymotoros fedélmozgatás.
A Stinger formája farhangsúlyos, a megjelenés legfontosabb elemei a hátsókerék-hajtásra utalnak, ilyen a hosszú gépháztető, a rövid első túlnyúlás, a hosszú tengelytáv, a tágas utastér, valamint a tekintélyes hátsó túlnyúlás is. Vizuális egyensúlya tökéletes, úgy tervezték meg, hogy elegancia és sportosság jellemezze, ne pedig agresszió. A széles első és hátsó nyomtáv, valamint az ajtók körüli süllyesztett kontúrok fokozzák a forma vizuális erejét, míg az övvonal kiemeli a ferdehátú „fastback” sziluettet. Ezeken kívül a külső formaterv elemei funkcionálisak – az orr, a kerékdobok kopoltyúi, a sima fenéklemez és a hátsó diffúzor –, javítják az aerodinamikát. Hátul négy ovális kipufogón távoznak a gázok. Természetesen megvan a Kia márkavédjegy tigrisorr hűtőmaszk is, amely komplex egységet alkot a LED-es fényszórókkal. A kabin alacsony, ezért lapos szögben döntött a szélvédő, és ez a lendület megmarad a hátsó részen is, álló helyzetben is dinamikus oldalnézetet kölcsönözve az autónak. Belül az utasok mindent megkapnak, ami az utazásukat luxusélménnyé varázsolja. A rendkívül puha Nappa bőrből készült kárpitozás is elérhető, az ülések határozottan formázottak, a vezetőnél levegővel szabályozható párnák vannak a háttámlában.
A műszerfalon vízszintes síkban található mindaz, ami a vezetőnek fontos. A középkonzol két részre osztott: az információs- és szórakoztató egységek nagyméretű, színes érintőképernyőről vezérelhetők, illetve azokon jeleníthetők meg, míg alatta a légkondicionáló és a szellőzés vezérlőpanelje található. A kormány a legjobb fogás érdekében természetesen bőrborítású, a műszerpult analóg és digitális egységek kombinációja. A nagy főműszert fémgyűrű keret emeli ki, mutatója pedig tűzpiros. A színes TFT panelen olyan adatok jelennek meg, mint a G-erők (elsősorban oldalgyorsulás kanyarban), pályán a köridők, a motorolaj hőmérséklete, valamint egyéb kiegészítő információk, mint a fedélzeti számítógép, a vezetői beállítások, a navigáció vagy a diagnosztikai adatok. A könnyed, légies ihletésű küllős szellőzők elöl és hátul is megtalálhatók, matt króm keret veszi mindet körbe. A hosszú tengelytáv miatt bőséges mind az első, mind a hátsó lábtér, sőt az alacsony ülőhelyzetből adódóan a fejtér sem szűkös.
A csúcsváltozat V6-os, 3342 köbcentis, közvetlen befecskendezéses, ikerturbós benzinmotorral kapható meg, ami 366 lóerős teljesítményre, 510 Nm nyomaték leadására képes. A V6-os ereje 8-fokozatú automata sebességváltón keresztül mind a négy kerékre jut, hiszen automatikus négykerék-meghajtással érhető el a Stinger. Gyorsulása meggyőző: 5,4 másodperc alatt éri el a 0-100-as sprintet, végsebessége pedig 270 km/órában limitált. Elöl MacPherson felfüggesztést kapott, aminek az alsó lengőkarját kettéválasztották, hátul pedig öt lengőkar dolgozik oldalanként.
Aki szereti a lóerőkben gazdag autókat, annak érdemes adnia egy esélyt az immár hattyúdalát játszó Stingernek, ki tudja meddig lesz még elérhető a modell. Ha nem a legfontosabb a presztízs, akkor a Kia GT-je remek választás lehet, stílusos, élhető, felvértezték minden földi jóval és ráadásul gyors is. És talán ez a legnagyobb élmény a Stingerben, a hamar felépülő nyomaték, a finoman hátba vágó gyorsulás, és a végtelen rugalmasság.
Motor:
3 literes, 24 szelepes, V-elrendezésű, hathengeres, ikerturbós, benzinmotor
Lökettérfogat: 3342 cm3
Legnagyobb teljesítmény:
269 kW (366 LE) 6000/min
Legnagyobb nyomaték:
510 Nm 1300-4500/min
Sebességváltó:
8-fokozatú, automata
Hajtásrendszer:
négykerék-meghajtás
Hosszúság: 4830 mm
Szélesség: 1870 mm
Magasság: 1400 mm
Tengelytáv: 2905 mm
Saját tömeg: 1809 kg
Végsebesség: 270 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 5,5 s
Tesztátlag: 13,2 l/100 km
A szakember szemével
Takács Péter szenior értékesítési menedzser: “A Kia Stingert volt szerencsém nem csak nekem, hanem Ügyfeleinknek is kipróbálnia a tavalyi őszi Mobilitásnapon. Aki még szeretne egy utolsó aszfaltbetyárt vezetni igazán jó benzinmotorral, aki az alternatív márkák közül szeretne választani a tucat sportautók helyett, annak az egyik legjobb választás a Stinger. Nem jön szembe minden nap, sőt, vezetni hatalmas élmény, nem csak tesztpályán, hanem a valóságban is.”
Tekintse meg további Használtautó ajánlatainkat!