
Kétszer is csődbe ment, mára viszont az egyik legnagyobb presztízzsel és technikai nívóval rendelkező kerékpárgyár Ausztriából. Nem csak egy klasszikus európai összeszerelő gyár, hanem saját fejlesztői csapattal rendelkező igazi kerékpármárka. A ‘98-ban világhódító útjára indult narancssárga színvilágán túl, a modern és vagány vázformák úttörője. Az idén 70 éves gyökerekkel rendelkező KTM kerékpárgyár ma már több mint 1500 kerékpárt gyárt naponta. Izgalmas sztori következik az EuroFleet eBringaFlottájában elérhető márkáról.
Írta: Lakatos Gergely
Honnét a KTM név?
Laikus emberek számára ott kezdődik a történet, hogy 1951-ben két ember: Ernst Kronreif és Hans Trunkenpolz Salzburgtól mintegy 40km-re gründolt egy motorkerékpár gyárat Mattinghofenben (KTM). Itt készült az első kerékpár 1964-ben az amerikai motorkerékpárpiaci turbulenciák kivédésére Fleetwing néven. A termelés szépen ütemezetten haladt, de alig készült el 1989-ben az egymilliomodik kerékpár, pár évre rá, 1991-ben az akkori tulajdonos csődöt jelentett.
KTM & KTM Fahrrad – Két külön cég
Nem árt tudni, hogy a KTM Motorkerékpár és a KTM Kerékpár egymástól különálló vállalatok. Bár volt némi jogi huzavona a KTM Motorrad részéről, de a bíróság végérvényesen kimondta, hogy kerékpár esetében csak a Carol Urkauf által tulajdonolt KTM Fahrrad GmbH használhatja a márkát, és a KTM Motorrad vállalat nem.
Viharos időszak
Ekkor érkezett Hermann Urkauf, a salzburgi kerékpárkereskedő, aki többek között KTM kerékpárokat is árult, és megvette csak a kerékpárgyártó részleget.
Igen ám, de 1995-ben ismét csődbe került a KTM Kerékpárgyár, és Hermann Urkauf Amerikában kezdett új életet. Ebből a helyzetből keresett kiutat Frau Urkauf, azaz Fong-Mei Chen asszony
Fong-Mei Chen asszony Taiwanban nőtt fel hatgyermekes egyszerű iparos család negyedik gyermekeként. Nagyon szeretett tanulni, pedagógusnak készült, de végül a nemzetközi kereskedelmi szakon kötött ki az egyetemen, ahol az egyszerűsítés kedvéért felvette a Carol (Carolina) nevet. A tanulmányok után a kerékpár bizniszben kötött ki, talán nem is kell mondani, hogy Taiwanban és Kínában is egyaránt ez a legkelendőbb közlekedési eszköz.
1984-ben alapította meg saját kerékpáros vállalatát a Carol Cycles-t, ahol címke nélküli kerékpárokat (white label) gyártottak, és adtak el neves világmárkáknak. Egy napon Hermann Urkauf kerékpár forgalmazó kopogtatott be hozzá, és az üzleti kapcsolatból 1988-ban házasság és két gyermek lett.
1995 karácsonyán rettenetesen szomorú volt helyzet, amikor a munkások ott vártak a gyárban, és nem tudták hazavinni a fizetésüket – emlékezik vissza Carol Urkauf, úgyhogy még aznap besétált a bankba, kivette az összes maradék pénzét, és egy vászonszatyorból osztotta ki az emberek jogos bérét. Mindezt annak köszönhette, hogy a taiwani Carol Cycles vállalata akkor nagyobb volt, mint a KTM Fahrrad GmbH.
A Főnix küldetés
Carol ott állt két gyermekkel, egy becsődölt KTM-el Ausztriában, és egy jól menő vállalkozással Taiwanban. Rövid gondolkodás után, bár alig beszélt németül, amelyet később a cégben tanult meg, keresztnevében megírt küldetését betöltve Főnix madár hamvaiból újjá élesztette a KTM kerékpárokat, és megtartva a mattighofen-i központot szép új világ köszöntött rájuk. Hiszen taiwani keresztneve Fong – Főnix madarat, míg a Mei szépséget jelent. Bátor modernizációs lépések következtek, a sablonváz formákról áttértek az egyedi, saját tervezésű modellekre, így érték el a jelenlegi állapotot, ami több mint 600 munkatársat, három gyárat (Ázsia, Csehország, Ausztria) jelent.
Az évek során folyamatosan legalább 10%-os növekedéssel tudtak haladni, már már a világ több mint 50 országában lehet KTM kerékpárt kapni.
Professzionális generációváltás
Carol 25 éven át egyedül vezette a vállalatot, egészen a 2018-as generáció váltásig, amikor is Johanna lánya és Stefan Lumbrunner vették át a stafétát. Carol asszony mind a mai napig tanácsadói minőségben segíti a világmárka fejlődését.
Johanna a KTM minden területét bejárva, szabad döntésének következtében kapta meg a kormányrudat, kezdte a könyvelésen, dolgozott az összeszerelő üzemben, és a tervezői csapat folyamatával is kellőképpen megismerkedett, így a sikeres generációváltáshoz minden lehetőség adott volt.
“Elég kihívás akad a cégben, nincs semmi értelme magánéletünkben vitatkozni” – vallja Carola asszony a család-munka-magánélet harmónia fenntartása kapcsán, míg Johanna pozitívumként élte meg, hogy édesanyját a munka oldaláról is megismerhette.
“Különleges érzés olyanokkal együtt dolgozni, akikkel még gyerekként bandáztunk együtt a gyár körül” – nyilatkozta egy osztrák médiumnak Johanna, és valóban a vállalkozás számos mozzanatában tetten érhető a családi miliő.
Kötelező a vállalat operatív hétköznapjaiba való bekapcsolódás, ha a vállalatunkat sikerre szeretnénk vezetni – így lehetne összefoglalni Johanna krédóját.
E-bike – az új sikertörténet
Úgy tartja a mondás, hogy a KTM hozta ki az első elektromos rásegítésű kerékpárt a piacra. Lehet, hogy egy-két konkurens márka másképp gondolja az elsőséget, de tény, hogy 1994-ben az osztrák sárga angyalnak, azaz az ÖAMTC-nek készítették el az első e-bringákat, illetve 2009-ben jött ki az első elektromos MTB.
Egyszer kipróbálni – szeretni örökké! Állapítják meg a legtöbben a KTM e-bikejairól, és valóban a számok ezt igazolják vissza. A kezdetek kezdetén az ebike csak a nyugdíjasok és a mozgásban részben korlátozottak számára volt vonzó, de ahogy a fejlődő technika által megjelentek az egyre komolyabb terepező képességgel ellátott e-MTB-k a hard trail és fully kategóriában úgy fiatalodott, és sportosodott a felhasználói korosztály.
Öt évvel ezelőtt az e-bike 10% részesedéssel bírt, ez ma már alulról súrolja az 50%-ot. Ettől függetlenül az önerővel hajtott kerékpárok nem fognak végleg kikopni a piacról, hiszen ez két külön sportág, életstílus, a kettő nem zárja ki egymást.
A mozgás boldogsága!
A mozgás boldogságát értékesítjük – a KTM filozófia szerint, és ez valóban igaz is, hiszen a kerékpár extrém módon emocionális termék – szinte mindenkinél sok boldog gyerekkori emlék köthető hozzá. Nem csoda, ha ezek után olyan felhasználói köszönetmondások érkeznek be a KTM-hez mint a legutóbbi, amiben az egyik vásárló az e-kerékpározásnak köszönhetően a tüdejének 30%-ról 60%-os javulását köszönheti.
Az ebike a technikai fejlődésnek köszönhetően gyorsabb életciklussal cserélődik, ami nem csak az üzletnek, hanem a felhasználóknak is örömteli. Míg egy bio-bike-ot átlag 10 évente cserélnek, egy pedelecknél ez 3-5 év.
A KTM Fahrrad története kalandos kezdetek után Carol Urkauf vezetésével stabil talapzatra került, és lendületes, kitartó tekeréssel eljutott a világ élvonalába. Ezért is öröm számunkra, hogy az osztrák prémium márkával sikerült elindítanunk az együttműködést – reméljük ezt eBringaFlottás ügyfeleink is kedvelni fogják.
Ez a cikkünk az EuroFleet Magazin 2021/6 számában jelent meg. Ha tetszett a cikkünk, és szeretné Magazinunkat igényelni, kérjük jelezze itt.
Tekintse meg eBringaFlotta ajánlatainkat: