
Szerző: Nagy Gábor
A hibrid autók egyre nagyobb teret nyernek a mai közlekedésben. De miért is jó a hibrid? Erre a kérdésre kerestem én is a választ, amikor idén a 2.0 TDCi Mondeo-ból átültem egy 2.0 FHEV Mondeo-ba. Az azóta megtett kb. 17 000 km alatt azt hiszem megtaláltam a választ! Nem csak kevesebb üzemanyagot fogyasztok, de kiegyensúlyozottabban is vezetek. Nézzük meg részletesen a lényegi különbségeket.
Külsőre nem mondhatnánk, hogy az autón sokat változtattak a korábbi konstrukcióhoz képest. Volt, hogy meg is kérdezték, ez új autó, vagy csak újra lett rendszámozva? Ami viszont jelentősen változott, az a csomagtér mérete. A dízel és a hibrid autóm is kombi, viszont a hibrid csomagtér méretét jelentősen csökkentették, mivel ide került be az akkumulátor, így a padlólemez kb. 15cm-t megemelkedett. Mivel viszonylag ritkán használom ki a teljes csomagtér méretet, így ehhez is könnyen hozzá lehetett szokni.
Fogyasztás
A leglényegesebb kérdés számomra a fogyasztás volt. A korábbi dízelt 6-6,5 liter körüli fogyasztással tudtam használni, nagy kérdés volt bennem, hogy a kétezres benzin-hibrid konstrukciót mennyiben lehet megállítani? Ha rápillantunk a kijelzőre 6,4-es átlagfogyasztást látunk – igazából nem történt változás. Az autót vegyesen használom, kb. 50% város és mellékutak, valamint 50% autópálya. Természetesen a kedvező fogyasztásért cserébe, tudomásul kell vennünk, hogy ez nem egy sport autó.
Autópályán – semmi különös
Ha az autópályás használatot nézzük, azt kell mondanunk: nincsenek csodák. Folyamatos 130 km/h tempónál az elektromos hajtás nem működik, esetleg egy-egy előzésnél, gyorsításnál tud besegíteni, de a fogyasztást jelentősen nem befolyásolja. Ha üzemanyagot akarunk megtakarítani pályás használat során, a régi, jól bevált (lassabb tempó, előretekintőbb vezetés) módszereket tudjuk alkalmazni.
Ennek az autónak az igazi terep a város és a mellékutak hiszen, kis odafigyeléssel jelentősen csökkenthetjük az üzemanyag-fogyasztásunkat. Az elektromos motorral kiegészülve az autó teljesítménye 187 LE, ami önmagában nem egy rossz adat, viszont az autó tömege nagyjából 1,7 tonna, amihez még hozzáadódik a benne ülők és az esetleges csomagok súlya. Fogyasztás szempontjából három dologra kell főként figyelnünk: elindulásra, lassításra, megállásra. Elindulásnál mindig igyekeztem kíméletesen gyorsítani és fokozatosan elérni a kívánt sebességet. Ha a forgalom engedte a zavartalan haladást, akkor bekapcsolt tempomattal autóztam akár városon belül is így a gyorsítás és a haladás is automatikusan elektromos módban történik, amíg csak bírja energiával a hibrid rendszer. A takarékosság mellett ez kényelmes is, mert nem kell idegeskednünk azon, hogy mikor kellene feljebb, lejjebb váltani.
De hogy legyen elég energia az előző műveletekhez, jön a hibrid hajtás legfontosabb eleme, a lassítás. Mivel ez az autó külső töltőről nem tölthető, ezért vagy lassítás – fékezés során tudja tölteni a hibrid akkumulátort, vagy a benzin motorról tud áramot fejleszteni magának. Ezért fontos, hogy a fékezést minél hosszabb úton tegyük meg. Ha előre látjuk, hogy lámpánál, kereszteződésnél mindenképpen meg kell állni, érdemes már előre levenni a gázról a lábat, motorfékkel közelíteni, szakszóval élve vitorlázni. Ezzel duplán nyerünk ahhoz képest, mintha teljes sebességgel közelítettük volna meg a megállási pontot. Egyrészt az autó már nem dolgozik, nem használ energiát. Másrészt ezen az hosszabb úton energiát termel vissza. A kijelző utólag a segítségemre van, minden megállásnál megadja, hogy az elérhető fékezési energiákból mennyit tudtam hasznosítani, ezzel is terelve a hatékony használat felé
Mellékutakon történő használat során hasonlóan a városi üzemmódhoz a lassításra és a gyorsításra kell figyelni. Lakott területről kiérve fokozatosan gyorsítva, lakott területhez közeledve pedig távolabbról vitorlázva, fékezve. A 90-es tempót még az elektromos hajtás is képes tartani, így a lassítások során összegyűjtött energiát fel is tudjuk használni ilyen esetben.
Lássuk a számokat!
A leírt használat mellett, rövid távú utazásokat figyelembe véve 5 liter alá sikerült szorítani a fogyasztást. 5-6 km-es utak után 4,2 – 4,4 liter/100 km-es fogyasztási adatok jelentek meg a kijelzőn, és az utak kb. felét teszi meg ilyenkor tisztán elektromos hajtással az autó. Összesített adatot tekintve pedig: 173,3 km megtétel után (amiből 97,7 km volt tisztán elektromos) az átlag fogyasztás 4,9 L/100km. Ha ezeket a számokat nézzük, azt kell mondanom, hogy ez egy tökéletes városi autó.
Természetesen úgy kell ezekkel az eszközökkel élni, hogy a többi közlekedőt ne akadályozzuk a haladásban. Volt rá példa, hogy a piros lámpához vitorlázva közeledve hátulról erőteljesen rám dudáltak, mert valamivel lassabban (de szabályosan) gurultunk a sor végére.
Fontos megjegyeznem, hogy ezek az adatok személyes tapasztalataimon alapulnak, nem reprezentatív felmérés, és erre az adott autó típusra jellemző. Előfordulhat, hogy más modelleknél eltérő adatokat kapunk, de azt gondolom, hogy bármelyik hibrid modellnél jelentős megtakarítás érhető el megfelelő használat mellett, és ha arra használjuk amire kitalálták a hibrid meghajtást. Azaz: nem megyünk 50%-nál többet autópályán vele, és a sportos közlekedés helyett a komfortos vezetési stílust választjuk. Végülis a sportolás a versenypályákra, a kényelmes és biztonságos utazás pedig közlekedésre való.
Ez a cikkünk az EuroFleet – MHC Mobility Magazin 2022/5 számában jelent meg. Ha tetszett a cikkünk, és szeretné Magazinunkat igényelni, kérjük jelezze itt.
Tekintse meg Villanyflotta ajánlatainkat is!