info@eurofleet.hu
+36305115222
EuroFleet EuroFleet
0
The Cart is empty
  • Flottakezelés
    • Flottakezelési szolgáltatásunk
    • Készletes tartósbérleti ajánlataink
    • Készletes Mercedesek tartósbérlete
    • Készletes Octavia-k tartósbérlete
    • Villanyflotta
    • Nehéz- és speciális teherjárművek
  • Rent a Car
    • Rent a Car szolgáltatásunk
    • Rent-a-car ajánlatok
    • Exkluzív Mercedes-Benz Rent a Car
  • Használtautóink
    • Tanácsok
    • Négyszeres garancia
    • Szolgáltatások
    • Eladó autók
    • Kapcsolat
    • Megközelítés
    • Nyitvatartás
  • eBringaFlotta
    • 2023-tól indul a SZEZONBÉRLET
    • Készletes eBringaFlotta ajánlat
    • Hírek, információk, tanácsok
    • Tartós bérlet
    • eBringaFlotta – Előny a felhasználónál
    • +2 kerék
    • Kapcsolatfelvétel
  • Üzemanyagkártyák
  • Rólunk
    • Híreink
    • Karrier
  • Kapcsolat
    • Elérhetőség
    • Munkatársaink
    • Autóflotta katalógus
0
The Cart is empty
  • Főoldal
  • > Hírek >
  • Nemcsak a Mikulásnak!

Nemcsak a Mikulásnak!

január 29, 2021 Hírek, Magazin 0 comment

Magazinunk Életmód rovatában a motoros szánokat mutatjuk be.

A havon való haladás hosszú évszázadok óta különleges technikákat követelt az emberiségtől. Elég, ha Jack London híres regényére, a Vadon szavára és a szánhúzó kutyákra gondolunk. Ahogy a XX. század elején egyre nagyobb számban elterjedtek a gépjárművek, várható volt, hogy a havas témában is találkozhatunk majd valami hasonlóval. Nem is kellett sokáig várni, a Bombardier 1937-ben állt elő az első hójáróval, bár akkor az még inkább egy átalakított autó volt.

A gépkocsi átalakításával kialakított első modell a B7 kódot viselte és leginkább egy Citroen Kacsához hasonlított. Nem sokkal később következett a jóval nagyobb B12-es típus, amelynek sokoldalúságáról mi sem árulkodik jobban, hogy vontatóként, iskolabuszként, valamint rendőr és postás járműként is alkalmazták. Mindkét jármű sok mindenre megoldást jelentett, de a feltaláló, J. Armand Bombardier igazi nagy álma az volt, hogy egy-két személyes könnyű és olcsó motoros szánt hozzon létre. Ennek szellemében készült el az első “Ski-Doo” fantázianevű jármű, amely annyira sikeressé vált, hogy a kanadai cég azóta is ezzel a márkanévvel forgalmazza motoros szánjait.
Később a Bombardier mellé még három másik gyártónak sikerült erre a piacra betörni.

Az Arctic Cat, a Polaris és a Yamaha egyaránt az 1960-as évektől gyárt ilyen eszközöket. Hogy mennyire nem volt egyszerű feladat ez kezdetben, arra remek példa a Yamaha története. A vezetőség a motorkerékpár részlegre bízta a motoros szánok megtervezését, amivel alapesetben nem is lett volna baj, de Japánban azon a környéken nemhogy hó, de még hegy sem volt. Meglepő módon az első japán modellek úgy készültek, hogy Bombardier vázba építettek Yamaha motorkerékpár motorokat, amiket aztán a tengerparti dűnéken, homokban tettek próbára. A szárnypróbálgatás után, természetesen a teszteket aztán áthelyezték Észak-Amerika vadonjaiba.

A műszaki elv az autókhoz hasonlóan a motoros szánoknál is az, hogy az első “kerék” helyett sítalp felel az irányításért, a hátsó kerekeket pedig műanyag, illetve gumi hernyótalppal kiváltva gondoskodhatunk a megfelelő hajtásrendszerről. A plasztik testbe beépített motorok egyaránt lehetnek két- vagy négyüteműek. Előbbit inkább a sportcélú modellekben használnak, utóbbiak pedig jellemzően a munkagépekbe, a nagyobb teljesítményű szánokba kerülnek. Az első, irányító sítalpak nagy szilárdságú, kopásálló anyagokból készülnek, opcionálisan kis kerekek is szerelhetőek rájuk, amelyek hóban haladva a siklást nem zavarják, de egy hómentes szakaszon átkelve ezeken gurulva a szán könnyen, a csúszótalpak roncsolódása nélkül manőverezhető. A siklótalpak és a meghajtó hernyótalp is erős és nagy kitérést lehetővé tevő egymástól független rugós felfüggesztésekre vannak rögzítve, mivel a többnyire egyenetlen terepen szinte lehetetlen lenne ezek nélkül a “nyeregben” maradni.

Szintén fontos jellemzői ezeknek a szánoknak, hogy fűthető üléssel, gázmarkolattal rendelkeznek, valamint a pilóta kezét, lábát spoilerek, arcát plexi szélvédő védi a felverődő hótól és a hideg menetszéltől. A nem sportcélú motoros szánokon található első fényszóró, helyzetjelző, féklámpa és indexlámpa is, mivel az északi országokban (Kanada, Alaszka, Skandinávia) ezek a mindennapi közlekedés eszközei.

A motoros szán az elmúlt években, mint sporteszköz is elterjedt, több kategóriában is rendeznek számukra versenyeket. Talán a leglátványosabb az “up to hill” verseny, amelynek során meredek hegyoldalra kell felkaptatni minél nagyobb magasságba, de különleges a motokrosszhoz hasonló, zárt pályás egymás elleni küzdelem is.

Kategóriától függően egy-egy új szán ára 3-5 millió forint között mozog Magyarországon. A hószánok motorizáltsága 800-1000m3, 150-200 lóreő, amely több mint bőséges erőt biztosít a sportoláshoz.

 

Ha tetszett a cikkünk, és szeretné Magazinunkat igényelni, kérjük jelezze itt.

Hasonló témák

Indul a SZEZONBÉRLET!
16jan

Indul a SZEZONBÉRLET!

Speedzone – EuroFleet használtteszt: Volvo V60 (2019) Audi A4 Avant (2019): Kombit a népnek!
06jan

Speedzone – EuroFleet használtteszt: Volvo V60 (2019) Audi A4 Avant (2019): Kombit a népnek!

Leave a reply

Kilépés a válaszból

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

Legfrissebb híreink

  • Indul a SZEZONBÉRLET!
    Hírek BringaFlotta hírek, Hírek
  • Speedzone – EuroFleet használtteszt: Volvo V60 (2019) Audi A4 Avant (2019): Kombit a népnek!
    Hírek Használtautó hírek, Hírek
  • Kerékpáros KRESZ ismétlés, biztos, ami biztos! 2.rész
    Hírek BringaFlotta hírek, Hírek
  • Fix, változó, vagy EUR finanszírozás? Biztonság, vagy kalandvágy?
    Hírek Hírek, Magazin

Országos központunk

9024 Győr, Dugonics u. 16.
+36 96-519-996
info@eurofleet.hu

Üzletágaink

Ügyelet/asszisztencia

+36 30 511 5222

Flottaértékesítés

+36 30 903 2373

Autóbérlés

+36 30 903 2429

Használtautó értékesítés

+36 30 425 7550

Szolgáltatásaink

  • Flottakezelés
  • Bérautó
  • Használtautó értékesítés
  • eBringaFlotta

Social

  • facebook
  • linkedin
  • instagram
  • youtube

© EuroFleet 2020 | Adatkezelési tájékoztató |   A weboldalt készítette: R-Salus Kft.