
A Land Rover életében van néhány klasszikusnak mondható modell, ezek közé tartozik immár az 1989-ben bemutatott Discovery is. Azóta a típus sok mindent megélt, a jelenlegi ötödik generációt 2017-ben mutatta be a brit gyártó, amelyet a közelmúltban egy ráncfelvarrással frissített fel. Az új változatot elsősorban az átrajzolt fényszórókról és hátsó lámpákról, a módosított hűtőrácsról, illetve az új lökhárítókról lehet felismerni, a gépháztető alatt pedig immár 48V-os mild hibrid hajtásláncokkal kombinált erőforrásokat találunk. Mi egy HSE felszereltségű hathengeres dízelt, a D300-ast próbálhattuk ki.
A Land Rover luxusterméke a Range Rover ugyan mindig árnyékot vetített a Discovery-re, de a saját márkanév alatt mindig ez volt a legjobban felszerelt luxus változat. A teszt időszak alatt többször vetítették a tv-ben az „Édesek és mostohák” című amerikai filmdrámát, amelyben például Julia Roberts is egy ilyen Discovery volánja mögött mutatja be az amerikai elit életet. A brit márka életében mindig fontos szerep volt a hagyományőrzés, nincs ez másképp e modell esetében sem. Az újdonság vonalvezetésében nagyon jól felismerhetőek az öt generáción át is megmaradt Discovery gének, mint például a doblemezekre rázáró motorházfedél, a lépcsőzetes tetőlemez, a hangsúlyos C-oszlop vagy éppen az aszimmetrikus csomagtérajtó. Az idők szavához igazodva viszont ennél a modell változatnál is remekül variálták a tervezők a hagyományost a modernnel.
Az új LED-es fényszórókban az eddiginél mélyebbre került az integrált nappali világítás, ami határozottabb megjelenést kölcsönöz az orrnak. A módosított első lökhárító fényezett eleme szélesebb lett, ami az új szélső légbeömlőkkel együtt határozottabbá, dinamikusabbá teszi a Discovery-t. Hátul új, fényes, fekete panel köti össze a szintén új, karakteres LED lámpatesteket. A Land Rover letisztult design-filozófiáját követve ezen a panelen kapott helyet a Discovery felirat. Ha a bevezetőben már a családnál tartottunk, akkor érdemes megjegyezni, hogy a modell továbbra sem kicsi. Igény szerint akár 7 üléses verzióban is használható, ekkor is marad azonban közel 300 liternyi hely a csomagtartóban. A második üléssor az elődhöz képest hosszabb ülőlappal és jobb oldaltartással rendelkezik, így kedvezőbb testtartást tesz lehetővé. Az tehát biztos, hogy aki eddig családi autóként szerette a Discoveryt, az ezután sem fog csalódni a modellben.
A családi méreteken túl javították az utastér kényelmét és praktikumát is. Az új Discovery-ben is bemutatták például a Pivi Pro rendszert, 11,4 colos, full HD felbontású érintőképernyővel, javított menürendszerrel, dupla SIM-kártyás technológiával és a multi taskingot lehetővé tévő 2 db LTE modemmel. Az autóban a kényelemről levegő-ionizálás, táblagéptartók és átdolgozott hátsó üléssor is gondoskodik. A logikusan elhelyezett töltőkkel bármilyen elektronikus kütyü feltölthető, valamint az egyszerre akár 8 eszközt is kiszolgáló 4G wifi-hotspot segítségével az utasok menet közben is kapcsolatban maradhatnak a világgal.
A motorválasztékot is csaknem teljesen lecserélték. A kétliteres, 300 lóerős turbómotorral gyártott P300 vált a belépőmodellé, a korábbi V6-os motort azonban háromliteres soros hathengeres váltja, 48 voltos enyhe hibrid rendszerben, 360 lóerő teljesítménnyel, ez kerül a P360 változatba. Emellett kétféle dízel sorhatost kínálnak, szintén enyhe hibrid hajtásláncban: a D250-est és a D300-ast, a típusjelzés itt is a lóerőben mért teljesítménnyel egyezik meg. Tesztautónk a 3 literes, hathengeres turbódízellel 6,8 másodperc alatt futja 0-100-as sprintet végsebessége pedig meghaladja a 200 km/h-t. Mivel az autó saját tömege közel 2,5 tonna, illik minden helyzetben nagy figyelemmel vezetni az autót. Bár a kiváló menetteljesítményekhez, remek menettulajdonságok párosulnak és a fékekre sem lehet panasz, tudomásul kell venni, hogy természetesen ez nem egy sportautó, de józan ésszel vezetve nem tűnik sem bizonytalannak vagy tétovának.
A hathengeres Ingenium motorokkal szerelt vadonatúj Discovery modellek fejlett összkerékhajtási rendszere számos érzékelő adatai alapján, a pillanatnyi körülményekhez igazodva, optimálisan osztja meg a nyomatékot az első és hátsó tengely között. Az új, intelligens összkerékhajtási rendszer maximális tapadást és erőátvitelt, ezáltal felülmúlhatatlan közúti menetdinamikát és hatékony nyomatékmegosztást tesz lehetővé. Mindez normál használat mellett kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást és csekélyebb CO2-kibocsátást eredményez, ugyanakkor nem korlátozza a Discovery emblematikus közúti- és terepképességeit. Az alapfelszereltség részeként kínált légrugózás minden környezetben kényeztető komfortot biztosít. A rendszer sebességfüggő, automatikus magasságszabályozásának köszönhetően autópályán kedvezőbb légellenállással, ebből adódóan csekélyebb üzemanyag-fogyasztással közlekedhetünk.
Viszont a Land Rover esetében semmiképp sem szabad megfeledkezni a terepképességekről, még akkor sem, ha a vásárlók jelentős része nem elsősorban terepezni veszi a családi SUV-t, bár igazán ott érzi magát elemében. Ezen a téren alapfelszereltség a légrugózás és az intelligens összkerékhajtás, a Terrain Response 2 technológia révén pedig az autó minden helyzethez képes előre alkalmazkodni. Terepképességeit javítja az új gázló üzemmód is, ami mély vízben haladásra készíti fel a gépkocsit, talajnézeti rendszere pedig kamerák segítségével jeleníti meg a központi érintőképernyőn a közvetlenül a gépkocsi előtti felületet.
Összeségében „Őlordsága” hozza azt a kifinomult nemesi rangot, amellyel immár több mint három évtizede felruházta a Land Rover. A hagyományok mellett a klasszikus értékekhez a törzsvásárlók is ragaszkodnak, éppen ezért a Discovery modellt nem újra alkotni kell, hanem csak mindig annyit fejleszteni, modernizálni, amelyet az adott kor megkíván. Most mindez remekül sikerült a Land Rovernek.
Motor:
3 literes, 24 szelepes, soros elrendezésű, hathengeres, turbós dízel motor
Lökettérfogat: 2998 cm3
Legnagyobb teljesítmény:
221 kW (300 LE) 4400/min
Legnagyobb nyomaték:
650 Nm 1500-2500/min
Sebességváltó:
8-fokozatú, automata
Hajtásrendszer:
kapcsolható négykerék-meghajtás
Hosszúság: 4956 mm
Szélesség: 2073 mm
Magasság: 1888 mm
Tengelytáv: 2923 mm
Saját tömeg: 2386 kg
Végsebesség: 210 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,8 s
Tesztátlag: 10,3 l/100 km
A szakember szemével
Szabó Attila, senior értékesítési menedzser: “Discovery – Unlock a new World! – Amennyire elegáns megjelenést biztosít az aszfalton, annyira magabiztosan mozog terepen. Ez az az autó, amiről az erdőjáró városi emberek álmodoznak – miért ne lehetne valóság? A SUV-ok formavilágából pozitívan kiemelkedik, fogyasztása, üzemeltetése egy kategóriába esik a versenytársakéval. Bár az elektrifikáció korát éljük, ehhez a terepjáróhoz a háromliteres hathengeres dízelmotor nem csak a legpraktikusabb, hanem a legméltóbb választás is.
Ez a cikkünk az EuroFleet Magazin 2022/2 számában jelent meg. Ha tetszett a cikkünk, és szeretné Magazinunkat igényelni, kérjük jelezze itt.
Tekintse meg Flottakezelési szolgáltatásunkat: